Voit itse selvittää, jos autossasi on jotain rikki tai menossa rikki.
Tärkein työkalu tähän on korvasi, sillä voit tunnistaa joitain tavanomaisia vikoja pelkästään kuuntelemalla.

Tietyt oudot äänet autossa ovat vain häiritseviä: esimerkiksi sisustuksesta kuuluva nitinä tai ääni, jonka aiheuttaa sivupeileihin tai kattotelineeseen osuva tuuli. On kuitenkin ääniä, jotka on otettava vakavasti: jotkut äänet nimittäin kertovat, että jotakin on menossa rikki.

Ensimmäiseksi on selvitettävä, tuleeko ääni moottorista vai jostain muualta autosta. Äänen alkuperän selvittäminen ei aina ole helppoa, mutta siihen on olemassa hyvä niksi:

– Aja autosi syrjäiselle paikalle, esimerkiksi tyhjälle pysäköintialueelle. Kun auto liikkuu eteenpäin, sammuta moottori ja anna auton rullata eteenpäin. Jos ääni katoaa, vika on moottorissa, jos se kuuluu edelleen, vika on autossa. Muista kuitenkin olla tekemättä tätä liikenteessä, sillä moottorin sammuessa sekä ohjauksen että jarrujen tehostin lakkaa toimimasta ja ohjauslukko voi kytkeytyä päälle, sanoo Skruvat.se-yrityksen tekninen asiantuntija ja yksikön johtaja Magnus Possman.

Tavanomainen vika kaikentyyppisissä autoissa on pyöränlaakerien rikkoutuminen. Se on vika, jota ei aina autossa tunne, mutta jonka voi usein havaita kuuntelemalla.

– Rikkinäisen pyöränlaakerin kuulee sekä suoraan ajettaessa, että kaarteissa, mutta ääni voi olla erilainen ohjauspyörää käännettäessä. Kokeile kääntää rattia ja kuunnella: jos käännät ohjauspyörää yhteen suuntaan, sen pitäisi kuulostaa enemmän rikkinäiseltä laakerilta. Kokeile myös nykäistä pyörää: jos se tuntuu väljältä, laakeri on kulunut loppuun, Magnus Possman sanoo.

Joskus kyse ei ole kuitenkaan pyöränlaakerista, sillä rikkinäinen vetonivel voi kuulostaa melkein samanlaiselta.

– Sen ääni voi muistuttaa rikkinäisen pyöränlaakerin ääntä. Ero äänessä on se, että vetonivelen ääni kasvaa huomattavasti, kun ohjauspyörää kääntää. Jotta voisit olla varma, voit myös kokeilla kääntää pyörän akselia hieman pyörän ollessa paikoillaan. Sen kuuluu olla luja eikä väljä, Magnus Possman kertoo.

Etuakselistosta kuuluva ääni on tavanomainen hieman vanhemmissa autoissa. Kyse voi olla pulputtavasta äänestä silloin, kun ajetaan epätasaisella tiellä, tai kovemmista kolahduksista, jos pyörä käy kuopassa. Usein on helppo kuulla, että jokin on vialla – mutta tarkan ongelman selvittäminen voi olla huomattavasti vaikeampaa.

– Vaihtoehtoja voi olla useita. Kyse voi olla siitä, että kallistuksenvaimentimen tanko tai pusla on mennyt rikki. Helpointa on nostaa auto ylös. Jos rikkoutunutta kohtaa ei näe, on kaikkia puslia käännettävä putki- tai moniotepihdeillä, jotta voidaan selvitää, mikä niistä on viallinen, Possman kertoo.

Skruvat.se – hyviä autonosia edullisin hinnoin. Lue lisää täältä.